"Een verbluffende theatervoorstelling in het Zwanenbroedershuis"
Brabants Dagblad
"Wat een voorstelling! Knap acteerwerk, een interessant script en een inspirerende, intieme setting. Ik ben fan."
Esther Verhoef, schrijfster
Het was adembenemend goed. We hebben 80 minuten geboeid geluisterd, wat een talent. We zijn er stil van en genieten even met een wijntje na.
Bezoeker
Was vanavond aanwezig bij de premiere van Broeders. Wist niet goed wat ik kon verwachten, maar hetgeen is neergezet overtrof alles. Wij hebben 1,5 uur ademloos geluisterd, in deze 'snelle tijd' is dat bijzonder.
Bezoeker

Broeders - de val van Den Bosch

De eerste voorstelling ‘Broeders – de val van Den Bosch’ ging op 1 augustus 2019 in premiere tijdens het jaarlijkse Festival Boulevard. Het stuk is opgevoerd in Het Zwanenbroedershuis, onderkomen van de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap.

Het beleg van Den Bosch in de tachtigjarige oorlog is een bepalend moment in de geschiedenis van Den Bosch en van Nederland. Het lijkt in deze tijd haast ondenkbaar dat een Nederlandse stad zou worden belegerd en ingenomen door landgenoten. Mensen die dezelfde taal en geschiedenis delen, maar toch zo’n radicaal andere visie hebben op geloof en gezag dat ze tot vijanden worden. Toch was dat precies wat gebeurde; een ingrijpende gebeurtenis die het verdient om onthouden en doorverteld te worden.

Wij creëren op locatie in de grote zaal van het Zwanenbroedershuis een epische vertelvoorstelling over het beleg van Den Bosch in 1629. Op deze unieke plek nemen we het publiek op een spannende en humoristische manier mee naar het verleden. Broeders, de val van Den Bosch is een nieuw geschreven verhaal, gebaseerd op ooggetuigenverslagen en dagboeken uit die tijd. Het publiek heeft niet alleen een prachtige theateravond, maar leert ook iets over het beleg, dat duidelijke verbanden heeft met de grote vraagstukken uit deze tijd. Identiteitspolitiek, het vluchtelingvraagstuk, de opstand tegen de heersende elite: het zijn onderwerpen die net zo leefden in het Nederland van 390 jaar geleden als nu. Dat maakt deze episode uit onze geschiedenis blijvend relevant.

Het Beleg van ’s-Hertogenbosch wordt uitgevoerd door Alexander de Bruijn, Albert van Andel en Hannah Ester. Zij maakten eerder in deze samenstelling de succesvolle vertelvoorstellingen 1900/Novecento en Ilias, en zullen zich voor deze nieuwe voorstelling bedienen van de vorm waarin ze zich in hun eerdere werk zo bedreven hebben getoond.

Het verhaal

Meesterverteller Alexander de Bruijn vertelt het meeslepende verhaal van het beleg van ’s-Hertogenbosch in de Tachtigjarige oorlog. Het publiek neemt plaats in de monumentale grote zaal van het Zwanenbroedershuis, aan de lange tafel waar de Broeders normaal gesproken zitten. In deze overweldigende historische setting brengt de Bruijn de 17e eeuw tot leven; een stad vol kleurrijke personages, humor en drama op het scherpst van de snede. Deze nieuwe, zelfgeschreven tekst wordt ondersteund door een ingenieus toneelbeeld van regisseur Albert van Andel. Zelfslaande trommels stuwen met felle ritmes de oorlogsscenes en de prachtige belichting transformeert de zaal tot slagveld en Sint Jan. Al deze elementen dragen bij aan een onvergetelijke theaterervaring.

Het is september 1629. ’s-Hertogenbosch wordt al vier maanden belegerd door de troepen van Prins Frederik Hendrik. Grote delen van de stad zijn verwoest, het dodental loopt op. Hongersnood en ziekte teisteren de bevolking. In het Zwanenbroedershuis krijgen bisschop Michael Ophovius en militair gouverneur Van Grobbendonck te horen dat er geen hoop meer is op bevrijding. Vanaf dat moment staat bisschop Ophovius voor een onmogelijke keuze. Moet hij, zoals de gouverneur wil, de burgers oproepen de stad tot de laatste druppel bloed te verdedigen? Of moet hij capituleren, wat verbanning van hemzelf, zijn broederschap en de katholieke kerk inhoudt?

Zijn geloof dwingt hem voor de strijd te kiezen – verlossing na de dood is immers belangrijker dan het wereldse bestaan. Maar wat is die Hemelse redding waard wanneer dat de vernietiging betekent van alles wat hem op deze aarde is toevertrouwd?

Alexander de Bruijn
Foto: Karin Jonkers

Het productieteam

Alexander de Bruijn

Tekst en spel

Alexander de Bruijn (Den Haag, 1984) studeerde in 2007 af aan de Toneelacademie Maastricht. Hij heeft zich breed geprofileerd als acteur, regisseur, schrijver en muzikant.

Albert van Andel

Regie en vormgeving

Albert van Andel (1983) is een Nederlandse regisseur. Hij studeerde in 2007 af als theatermaker aan de Toneelacademie Maastricht. Naast zijn werk als toneelregisseur is hij sinds april 2011 zakelijk leider van Stichting Trouble Man.